De Transparantiewet heeft tot doel de informatieverplichtingen voor alle aanvullende pensioenregelingen, ongeacht of deze worden beheerd door verzekeringsmaatschappijen of pensioenfondsen, te harmoniseren.
In 2026 worden twee nieuwe documenten verplicht voor elke aangeslotene: een “Informatiedocument aanvullend pensioen” (aansluitingsdocument) en een “pensioenoverzicht” – dit laatste vervangt het huidige pensioenoverzicht.
1) Informatiedocument aanvullend pensioen
Dit is een gestandaardiseerde en uniforme samenvatting van het pensioenplan voor nieuwe deelnemers.
Het bevat relevante informatie over de pensioentoezegging: beheer van het plan, kosten, wie de bijdragen betaalt, uitkering van het aanvullend pensioen, volgorde van begunstigden in geval van overlijden, enz.
Het bevat ook de opties voor de aangeslotene in het pensioenreglement en het rendement van de pensioenverplichting.
Dit document zal beschikbaar zijn via de verzekeraar of www.mypension.be
- Het pensioenoverzicht
Het pensioenoverzicht moet prognoses bevatten van het verwachte pensioenbedrag – volgens realistische, gunstige en ongunstige scenario’s – om meer zicht te geven op wat men kan verwachten.
Het wordt opgesteld door Sigedis op basis van de door de verzekeraars verstrekte informatie. Het vervangt de pensioenfiche en is aan het einde van het jaar beschikbaar op www.mypension.be of via de verzekeraar
Het eerste overzicht zal in het laatste kwartaal van 2026 beschikbaar zijn. Het zal de cijfers per 31/12/2025 weergeven.
Wat is het verschil met het huidige pensioenoverzicht?
- Pensioenprognoses (simulatie van kapitaal bij leven)
U hebt een pensioenregeling met vaste bijdragen (Defined Contribution), een Cash Balance of een pensioenregeling met vaste prestaties (Defined Benefits) waar een eventuele winstdeelname wordt toegekend bovenop de vaste prestatie. Er zijn drie prognoses beschikbaar: een realistische, een gunstige en een ongunstig scenario.
De in aanmerking genomen vervaldatum is de wettelijke pensioenleeftijd. In plaats van de einddatum van het contract zoals nu het geval is.
- De “lopende rekening”
De lopende rekening toont de evolutie van de pensioenreserve van jaar tot jaar.
Deze informatie zal beschikbaar zijn voor de vaste bijdrageplannen.
Om verzekerden toegang te verlenen tot deze transparante informatie over aanvullende pensioenen, raadt Employee Benefits & Well-being werkgevers ten zeerste aan om hun aangesloten medewerkers aan te moedigen om:
Als experts op dit gebied, moedigen wij de verbetering van de communicatie over wettelijke en extralegale voordelen ten zeerste aan.
Ons team organiseert namelijk informatiesessies voor de aangesloten medewerkers, zodat zij inzicht krijgen in de dekkingen die u hen biedt en zodat hun vragen kunnen worden beantwoord.
Aarzel dus niet om contact op te nemen met ons Employee Benefits & Well-being-team via employee.benefits@wilink.be
