Wilink Insurance NV

Wilink Insurance NV
Boulevard Baudouin 1er 25, 1348 Louvain-la-Neuve
Tel. 010 48 01 30 (LLN) | Tel. 09 396 396 0 (Gand)

hello@wilink.be |
www.wilink.be

Verzekerings- en kredietmakelaar
Ondernemingsnummer: BE0403.275.718 | IBAN BE37 0682 3043 2428 | BIC GKCCBEBB

1. Inleiding

De regelgeving legt verzekeringsmakelaars de verplichting op om een doeltreffend en schriftelijk beleid inzake belangenconflicten op te stellen, uit te voeren en te handhaven.

Het doel van deze nota is u hierover op beknopte wijze te informeren.

De regels met betrekking tot het beleid inzake belangenconflicten vullen de algemene gedragsregels en de plicht tot eerlijk, billijk en professioneel handelen in het belang van de cliënt aan.

2. Ons beleid

Wilink Insurance treedt op als verzekeringstussenpersoon. Dit kan betrekking hebben op niet-levensverzekeringen, levensverzekeringen met risicodekking, alsook op spaar- en beleggingsverzekeringen.
Wilink Insurance treedt eveneens op als tussenpersoon voor hypothecaire kredieten en consumentenkredieten. Wilink Insurance biedt diensten inzake financiële planning aan.

Elke activiteit kan aanleiding geven tot belangenconflicten.

De bescherming van onze cliënten is belangrijk, en daarom bepaalt dit beleid:

  • Hoe wij de omstandigheden identificeren die aanleiding kunnen geven tot belangenconflicten die een aanzienlijk risico van schade aan het belang van de cliënt kunnen veroorzaken;
  • Welke passende technieken, systemen en procedures wij hebben ontwikkeld om deze belangenconflicten te beheren;
  • Hoe wij deze technieken, systemen en procedures onderhouden om te vermijden dat de belangen van de cliënt worden geschaad.

3. Belangenconflict

Elke activiteit kan aanleiding geven tot belangenconflicten. Een belangenconflict ontstaat wanneer de verschillende partijen in een transactie uiteenlopende belangen hebben of kunnen hebben.

Met betrekking tot Wilink Insurance kunnen belangenconflicten ontstaan tussen de volgende partijen:

  • Klant
  • Makelaar, haar bestuurders of de personen die zeggenschap uitoefenen over de makelaar
  • Personeel van de makelaar
  • Onderagent(en) van de makelaar
  • Kredietgever
  • Verzekeringsmaatschappij
  • Personeel van de verzekeringsmaatschappij
  • Andere dienstverleners in het kader van financiële planning

Risico’s op belangenconflicten

In dit beleid heeft Wilink Insurance de situaties geïdentificeerd waarin belangenconflicten kunnen ontstaan.

Onder belangenconflicten verstaan wij situaties van tegenstrijdige belangen tussen de bovengenoemde partijen waarbij de belangen van één of meer cliënten aanzienlijk kunnen worden geschaad.

De volgende situaties kunnen aanleiding geven tot belangenconflicten:

  • Situaties waarin winst wordt gemaakt of verlies wordt geleden ten nadele van de cliënt;
  • Situaties waarin ons kantoor en/of een onderagent een ander belang heeft dan de cliënt;
  • Nevenactiviteiten van een betrokken persoon;
  • Persoonlijke transacties van betrokken personen of hun familieleden;
  • Situaties met een financiële prikkel om andere cliënten te bevoordelen;
  • Situaties waarin dezelfde activiteit als de cliënt wordt uitgeoefend;
  • Situaties waarin ons kantoor en/of een onderagent een voordeel ontvangt van een andere partij dan de cliënt voor de verleende verzekerings- en kredietbemiddelingsdiensten, in de vorm van geld, goederen of diensten, buiten de gebruikelijke vergoedingen of tarieven voor de geleverde dienst;
  • Situaties waarin een keuze moet worden gemaakt tussen verschillende activiteiten van ons kantoor;
  • Situaties waarin keuzes moeten worden gemaakt tussen verschillende mogelijkheden binnen de financiële planningsdiensten.

4. Genomen maatregelen

Wij hebben maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat het belang van de cliënt voorrang heeft. Deze omvatten onder meer:

  • Interne instructies en procedures;
  • Een aangepast vergoedingsbeleid;
  • Een beleid dat erop gericht is dat betrokken personen enkel tussenkomen voor verzekeringscontracten waarvan zij de essentiële kenmerken kennen en aan de cliënt kunnen toelichten;
  • Een beleid dat erop gericht is bij elke aanbeveling rekening te houden met de behoeften van de cliënt en, wat spaar- en beleggingsproducten betreft, met zijn kennis, ervaring, financiële situatie en beleggingsdoelstellingen;
  • Een beleid dat waarborgt dat alle informatie die door onze verbonden personen wordt verstrekt correct, duidelijk en niet misleidend is;
  • Het instellen van informatiebarrières en de nodige procedures;
  • Een beleid dat ons kantoor het recht voorbehoudt, bij gebrek aan een concrete oplossing voor een specifiek belangenconflict, om de gevraagde dienst te weigeren, uitsluitend ter bescherming van de belangen van de cliënt;
  • Regels met betrekking tot het ontvangen van voordelen en geschenken;
  • Regels betreffende de externe activiteiten van onze betrokken personen;
  • Het bijhouden van een register van belangenconflicten.

Het beleid van ons kantoor inzake belangenconflicten wordt regelmatig aangepast, bijgewerkt en geëvalueerd.

Indien de organisatorische of administratieve maatregelen die ons kantoor heeft genomen om belangenconflicten te beheren, onvoldoende zijn om redelijkerwijs aan te nemen dat het risico op schade aan de belangen van de cliënt wordt vermeden, volgt ons kantoor de volgende procedure op een duurzame drager:

  • Een specifieke beschrijving opstellen van het betrokken belangenconflict;
  • De algemene aard en de bron van het belangenconflict uitleggen;
  • De risico’s voor de consument als gevolg van het belangenconflict en de maatregelen ter beperking van deze risico’s toelichten;
  • Duidelijk vermelden dat de organisatorische en administratieve maatregelen die zijn genomen om het belangenconflict te voorkomen of te beheren, niet volstaan om met redelijke zekerheid te waarborgen dat het risico op schade aan de belangen van de cliënt wordt vermeden.

Bij gebrek aan een concrete oplossing voor een specifiek belangenconflict behoudt ons kantoor zich het recht voor om de gevraagde dienst aan de betrokken cliënt te weigeren, uitsluitend ter bescherming van de belangen van de cliënt.

5. Vergoedingen

In het kader van de dienstverlening inzake verzekerings- en kredietbemiddeling aan onze cliënten kunnen wij geldelijke en/of niet-geldelijke vergoedingen ontvangen of toekennen, conform de marktpraktijk, van of aan derden.

Wij waken er, onder meer via ons vergoedingsbeleid, over dat deze vergoedingen en voordelen worden aangewend om de kwaliteit van de dienstverlening aan cliënten te behouden en te verbeteren. Wij zorgen er tevens voor dat deze vergoedingen geen afbreuk doen aan de verplichting om de belangen van de cliënt te behartigen.

De vergoedingen die Wilink Insurance ontvangt, verschillen naargelang de aard van de aangeboden dienst.

Daarnaast kan het voorkomen dat wij, als makelaar, voordelen ontvangen in de vorm van opleidingen of seminaries, die wij ook aanbieden aan onze onderagenten.

Het ontvangen van geschenken van beperkte waarde door verbonden personen is toegestaan onder bepaalde voorwaarden en wordt eveneens geregeld in de hierboven vermelde bepalingen inzake het ontvangen van voordelen en geschenken.

Voor verzekeringen in het algemeen ontvangen wij een deel van de kosten die op elke storting worden aangerekend.

Voor levensverzekeringen ontvangen wij een deel van de instapkosten op de storting en een portefeuillievergoeding. Voor levensverzekeringen met periodieke stortingen kunnen wij in bepaalde gevallen van de verzekeraar een eenmalige acquisitiecommissie ontvangen.

Voor niet-levensverzekeringen ontvangen wij een deel van de kosten die op elke storting worden aangerekend. Deze geldelijke vergoedingen verschillen naargelang het aangeboden product.

Voor kredieten ontvangen wij een commissieloon in procent van het ontleende bedrag en eventueel een bijkomende vergoeding.

Voor onze diensten inzake financiële planning ontvangen wij een vergoeding rechtstreeks van u als cliënt. Deze vergoeding wordt op een transparante wijze meegedeeld vóór de onderschrijving van het contract.

Deze vergoeding wordt op een transparante wijze meegedeeld vóór de onderschrijving van het contract.

6. Contact

Meer informatie over het bovenstaande kunt u verkrijgen op het volgende adres:

Wilink Insurance NV
Boulevard Baudouin 1er 25, 1348 Louvain-la-Neuve
hello@wilink.be